بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی

بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی

اگرچه بسیاری آب را مخالف آتش می دانند، اما آب بهترین ماده برای خاموش کردن آتش نیست. فوم آتش نشانی که با نام کف آتش نشانی نیز خوانده می شود، یکی از اصلی ترین مواد مورد استفاده جهت اطفای حریق به حساب می آید. کف آتش نشانی ، در واقع توده ای مملو از حباب های کوچک هواست و چون چگالی کمی دارد، مانند یک پتو، منبع حریق را می پوشاند. کپسول های آتش نشانی نیز غالبا از همین ماده پر می شوند  تا قادر باشند در صورت بروز آتش سوزی، فورا به اطفاء آن کمک کنند. البته، مانند هر چیز دیگری، کپسول آتش نشانی نیز تاریخ تولید و انقضا دارد و به مرور خواص خود را از دست می دهد و حتی ممکن است مشکل ساز شود. بنابراین، در این مقاله، قصد داریم شما را با بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی آشنا کنیم.

معمولا بر روی بدنه کپسول های آتش نشانی اطلاعاتی از جمله، برند تولید کننده، توضیحات لازم، نحوه استفاده و تاریخ انقضا درج شده است. توجه داشته باشید که این تاریخ انقضا مربوط به فوم داخل آن هاست و لزوما به این دلیل نیست که بعد از گذشت تاریخ انقضا، دیگر نمی توانید از کپسول استفاده کنید، بلکه باید برای شارژ مجدد آن اقدام کنید.

علاوه بر این، هر زمان که از کپسول آتش نشانی استفاده کنید، باید فورا دوباره آن را شارژ کنید؛ چرا که کپسول های اطفای حریق پودر و گاز یا آب و گاز، تحت فشار گاز پر می شوند تا محتوا را با فشار روی آتش بپاشند. به این ترتیب، با کوچک ترین ضربه ای که به اهرم کپسول های آتش نشانی وارد شود، آب بندی بدنه از بین رفته و با گذر زمان به تدریج گاز داخل آن تخلیه می گردد.

این که محتویات فوم داخل کپسول فاسد شود بسیار کم است و به ندرت پیش می آید که چنین اتفاقی رخ دهد. حتی ممکن است تا به حال از کپسول خود هیچ استفاده ای نکرده باشید و ضربه ای هم به آن نخورده باشد اما با این حال ضرری ندارد اگر هر سال آن را دوباره شارژ کنید. هرچه باشد به هنگام شرایط بحرانی، شاید فرصت پشیمانی وجود نداشته باشد.

حال که با اهمیت شارژ کپسول آتش نشانی آشنا شدید، باید بدانید که بهترین زمان برای شارژ مجدد یک سال است. یعنی هر سال باید با مراجعه به شرکت های مورد تأیید سازمان آتش نشانی، کپسول های خود را دوباره شارژ کنید. با این حال، در مورد کپسول هایی که با گاز کربن دی اکسید یا CO2 پر شده اند، می توانید این کار را هر دو سال یک بار نیز انجام دهید. لازم به ذکر است زمان اعلام شده تنها در شرایطی صحیح است که شما در این مدت از کپسول آتش نشانی استفاده نکرده باشید و ضربه ای به آن وارد نشده باشد. در غیر این صورت، باید فورا کپسول خود را برای شارژ و سرویس شدن به مراکز مربوطه ببرید.

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone