انواع فوم آتش نشانی

انواع فوم آتش نشانی 


 

بر اساس ویژگی های منحصر به فردی که فوم های آتش نشانی دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که از جمله ویژگی های مورد بررسی در تقسیم بندی  آن ها عبارت است از روش تولید ، کلاس حریقی که می‌توانند اطفا کنند، ساختار شیمیایی، درجه انبساط و غلظت و غیره. البته در یک تقسیم بندی کلی فوم ها به دو نوع اصلی مکانیکی و شیمیایی تقسیم می‌گردند. امروزه تولید فوم‌های شیمیایی تقریبا متوقف شده و در سطح بسیار محدودی تولید می‌گردند.

 

فوم‌های آتش نشانی از نوع شیمیایی
، از واکنش مستقیم دو ماده شیمیایی ، فوم های شیمیایی تولید می‌شوند که معمولا از حل شدن یک محلول قلیایی که اغلب بیکربنات سدیم است با اسیدی که بیشتر سولفات آمونیم است بدست می‌آید که مقداری آب و مواد پایدار کننده نیز به این محلول اضافه می‌شود.

 

فوم‌های آتش نشانی از نوع مکانیکی
در حال حاضر تقریبا تمامی فوم‌های آتش نشانی از نوع مکانیکی هستند. این نوع فوم‌ها از مخلوط شدن فوم با غلظت بالا با آب تولید می‌شوند که نسبت هر کدام مشخص است. بعد از این کار نیز هوادهی صورت می‌پذیرد تا فوم نهایی آماده گردد. کیفیت نهایی فوم‌های مکانیکی بسیار بستگی به درجه اختلاط دارد.

 

فوم‌های مکانیکی به دو نوع از لحاظ ساختار و همچنین از لحاظ غلظت فوم ها تقسیم بندی می شوند:

بر اساس ساختار:

نوع طبیعی
نوع ساختگی
بر اساس غلظت:

انبساط پایین
انبساط متوسط
انبساط زیاد
 

فوم های آتش نشانی نوع طبیعی

فوم های پروتئینی منظم (PF)
فوم های فلوروپروتئین (FPF)

فوم فلوروپروتئین تشکیل دهنده لایه ی نازک (FFFP)

فوم فلوروپروتئین با تشکیل لایه ی نازک مقاوم الکلی (AR- FFFP)

فوم های آتش نشانی ساختگی

فومهای نوع A  
این نوع فوم ها در سال 1980 ساخته شدند و نحوه عملکرد این فوم ها بدین صورت است که ابتدا کشش سطحی آب را کاهش می دهند که این عمل به تر شدن و آغشته شدن سوخت نوع A  کمک قابل توجهی می کند تمامی این اقدامات سبب خاموش شدن آتش می شود و به نوعی از آتش گرفتن مجدد جلوگیری به عمل می آورد


فومهای نوع  B
این فوم ها برای مقابله با آتش سوزی‌های نوع B مثل مایعات آتش زا استفاده بسیار گسترده ای می شود البته قابل ذکر است که از فوم نوع A برای آتش سوزی نوع B نباید استفاده کرد چرا که ممکن است عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد

به دلیل اینکه طراحی فوم های نوع A  مخصوص آتش های نوع A هستند و برای مهار های آتش های نوع B و یا مهار گازهای انفجاری تولید شده توسط مایعات آتش زا طراحی نشده اند.

فوم تشکیل دهنده ی لایه ی نازک آبی (AFFF)

فوم تشکیل دهنده لایه ی نازک آبی مقاوم در برابر الکل (AR-AFFF)

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone