مایع فوم بتن سبک چیست؟

در تولید بتن سبک یکی از مهمترین پارامترها استفاده از مایع فوم بتن مناسب و پرکیفیت می باشد. مایع فوم بتن پس از رقیق شدن با آب به نسبت مشخص، با هوا ترکیب شده و کف بسیار مقاومی را تولید می نماید.

حباب های کف تولید شده می بایست از مقاومت مناسب برخوردار بوده و در مقابل نیروهای فیزیکی و شیمیایی ناشی از مخلوط شدن با بتن و تخلیه در قالب و پس از آن مقاوم ماندن تا زمان گیرایش اولیه بتن پایداری خود را حفظ نمایند.

نکته مهم در انتخاب یک فوم مناسب، سازگاری مایع فوم بتن با سیمان و بتن می باشد. در مجموع، فوم ها را به دو رده کلی فوم پروتئینی و فوم شیمیایی تقسیم می نمایند که البته نام گذاری هایی همچون فوم گیاهی، فوم نانو ، فوم پلیمری و غیره تنها عناوین تجاری جهت بازاریابی بوده و اکثر این مواد شامل فوم های معمولی شیمیایی می باشند.

بسیاری از فوم های پایه شیمیایی به علت استفاده از مواد اولیه نامناسب باعث کاهش مقاومت نهایی بتن می گردند. در مجموع، فوم پروتئینی به علت سازگاری مناسب تر با بتن و ایجاد حباب های ریز و فشرده، دارای مقاومت نهایی بهتر و همچنین سرعت گیرش و خشک شدن سریعتری می باشند. بر همین اساس، تولیدکنندگان مطرح اروپایی همچنان علاقه مند به ارائه فوم های پروتئینه می باشند (در این خصوص به شرکت هایی همچونNeopor (آلمان) – Edama (آلمان)-Dr.Luka (آلمان)-Propump انگلستان وGreenFroth (روسیه)که مطرح ترین تولید کنندگان مواد اولیه بتن سبک هستند اشاره می گردد.)

فوم های پروتئینی دارای رنگ قهوه ای تیره بوده و از هیدرولیز ترکیبات پروتئینه تولید می گردد. متاسفانه در مواقعی مشاهده می گردد که برخی از فروشندگان با افزودن رنگ به فوم های شیمیایی، آن را به عنوان فوم پروتئینه ارائه می نمایند و یا فوم هایی را با نام فوم مخلوط فوم شیمیایی و پروتئینه مطرح می کنند به بازار عرضه می نمایند که عملاً همان فوم های معمولی شیمیایی می باشد که با قدری دقت می توان متوجه این اختلاف شد. فوم های شیمیایی معمولاًَ بی رنگ و یا شفاف بوده و چنانچه مقداری فوم شیمیایی را به دست خود بمالید کف صابونی و لغزنده دقیقا مانند مایع صابون ایجاد می گردد ولی فوم های پروتئینه حالت لغزنده نداشته و پس از شستشو با آب حالت پاک کنندگی ندارند.

نکات مهم در خصوص فوم های پروتئینه تولید داخل

* فوم های پروتئینه موجود در ایران معمولاً از هیدرولیز دانه های گیاهی و یا پروتئین حیوانی همچون شاخ و سم (ترکیبات کراتین دار) تولید می  گردند. در هیچ فوم پروتئینه داخلی از خون استفاده نمیگردد. لازم به ذکر می باشد استفاده از خون در اروپا در دهه ۱۹۲۰-۱۹۳۰ مرسوم بوده که پس از آن نیز دیگر استفاده نگردید.

* در دسته بندی انواع مواد کف زا، فوم های پروتئینه به عنوان ماده دوستدار محیط زیست تعریف می گردد. فوم های شیمیایی موجود در کشور معمولاً از اسید سولفونیک یا تگزاپون و ترکیبات مشابه تولید می گردد که سرطان زا بوده و در اروپا کاملا منسوخ می باشد. برخلاف فوم های شیمیایی، ترکیبات پروتئینه از مواد اولیه کاملاً طبیعی و تجزیه پذیر تولید می گردد. مواد پروتئینه در دمای بالا و تحت فشار زیاد هیدرولیز می گردد و لذا کاملا عاری از هر گونه باکتری یا ماده خطرزا می باشد.

جالب است بدانید یکی از پرمصرف ترین استفاده ها از پروتئین هیدرولیز شده در انواع مواد آرایشی و بهداشتی مانند انواع شامپو می باشد که نشان از سازگاری کامل با بدن انسان و محیط زیست دارد.

به علت توانایی فوم های پروتئینه در ایجاد حباب های ریز و فشرده با دانسیته پایین، معمولا این فوم ها را جهت تولید فوم بتن با وزن کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب استفاده می نمایند. فوم های پروتئینه در اختلاط با بتن توانایی حفظ و ادامه فرآیند هیدراتاسیون کامل بتن را داشته و همین مسئله فوم پروتئینه را محصولی مناسب جهت تولید قطعات سبک بتنی با وزن کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم و به صورت دقیق تر در بازه ۲۰۰ الی ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می نماید.

شرکت آذرکاوین که از با تجربه ترین واحدها در ایران در زمینه تولید و فروش مایع فوم بتن است، چند رده مایع فوم بتن پرکیفیت (شیمیایی و پروتئینه ) جهت استفاده در تولید قطعات سبک بتنی و فوم بتن با نام های تجاری زیر تولید و به صنایع کشور ارائه می نماید.جهت سفارش با بخش فروش مایع فوم بتن شرکت آذرکاوین با شماره های ۰۲۱۲۲۴۱۶۲۰۸ و ۰۹۱۲۸۳۰۱۰۸۰ تماس حاصل فرمایید.

تگ ها

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone