محل نصب جعبه‌ی آتش نشانی

محل نصب جعبه‌ی آتش نشانی
وقوع آتش سوزی می‌تواند خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشته باشد؛ بنابراین در اختیار داشتن تجهیزات مناسب جهت مقابله با آتش امری ضروری است. یکی از تجهیزات ایمنی مورد استفاده در مکان‌هایی با احتمال آتش سوزی بالا جعبه‌ی آتش نشانی می‌باشد. این جعبه‌ها همچنین گزینه‌ی مناسبی برای مقابله با گسترش آتش در ساختمان‌های مسکونی و اداره‌ها محسوب می‌شود. جعبه‌ی آتش نشانی یا Fire Box محفظه‌ای فلزی است که لوازم مورد نیاز برای مهار آتش سوزی مانند کپسول آتش نشانی، قرقره‌ و شیلنگ آتش نشانی است. طبق قانون نصب جعبه‌ی آتش نشانی در این مکان‌ها برای مقابله با خطرات احتمالی ضروری است. جعبه‌ی آتش نشانی پس از کپسول‌ آتش نشانی دستی (که می‌تواند حاوی گاز، کف آتش نشانی یا فوم آتش نشانی، مواد هالوژنه و ... باشد) از اولین ابزاری است که در شروع آتش سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کاهش خسارات ناشی از آن کمک می‌کند. یکی از موارد حائز اهمیت محل نصب جعبه‌ی آتش نشانی است که استاندارد‌های خاص خود را دارد که رعایت آن‌ها برای کارکرد صحیح این جعبه‌ها ضروری است.

محل نصب جعبه‌ی آتش نشانی
با توجه به اینکه جعبه‌ی آتش نشانی می‌تواند در لحظات اولیه‌ی وقوع آتش سوزی تا زمان رسیدن ماموران آتش نشانی به مقابله‌ی سریع با آتش، جلوگیری از گسترش آن و کاهش خسارات کمک کند، محل نصب آن از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ محل نصب جعبه‌ی آتش نشانی باید به گونه‌ای باشد که برای تمامی افراد قابل مشاهده باشد. همچنین رنگ جعبه‌ی آتش نشانی باید قرمز باشد و در صورت استفاده از رنگ‌های‌ دیگر باید رنگی انتخاب شود که با رنگ محیط متفاوت باشد تا به آسانی قابل تشخیص باشد. جعبه‌ی آتش نشانی نباید پشت دیوارها نصب شود تا در زمان وقوع خطر بتوان به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد. محلی که این جعبه‌ها در آن نصب می‌شوند باید فاصله‌ی کمی از در ورودی و خروجی بنا داشته باشد و در اطراف آن مانعی وجود نداشته باشد. جعبه‌های آتش نشانی به طور معمول در محل پله‌های فرار، پاگرد‌ها و راهرو‌های ساختمان در هر طبقه نصب می‌شوند و محل نصب آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که در هنگام وقوع حادثه مانع عبور ساکنین ساختمان نشود.

جعبه‌ی آتش نشانی باید در فاصله‌ی مناسبی از کف ساختمان بر روی دیوار یا به صورت توکار نصب شود. مناسب ترین ارتفاع جهت نصب جعبه‌ی آتش نشانی بین 1.2 تا 1.3 متر از کف می‌باشد. لازم به ذکر است که محل نصب جعبه‌های آتش نشانی باید به گونه‌ای باشد که هر کدام از جعبه‌ها برای مقابله با آتش سوزی تا شعاع 20 متری خود را پوشش دهند؛ در نتیجه فاصله‌ی بین جعبه‌های آتش نشانی موجود در ساختمان نباید بیش از 30 متر باشد. همچنین فاصله‌ی قرقره‌های آتش نشانی نیز باید حداکثر 30 متر باشد. یکی از مواردی که باید هنگام نصب جعبه‌ی آتش نشانی مورد توجه قرار گیرد این است که دیوار محل نصب جعبه‌ی آتش نشانی باید استحکام کافی داشته باشد و عمق آن حداقل 10 سانتی متر باشد. درصورتی که جعبه‌ی آتش نشانی روکار باشد، برای اطمینان از محکم بودن آن باید در هنگام نصب از 4 رول بولت HSA سایز M6 استفاده کرد. برای نصب جعبه‌ی آتش نشانی توکار باید در داخل دیوار کلافی فلزی قرار داد و سپس جعبه را با پیچ و رول پلاک به دیوار محکم کرد. 

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone