محل نصب کپسول آتش نشانی در خودرو

محل نصب کپسول آتش نشانی در خودرو
یکی از حوادثی که ممکن است در هنگام رانندگی رخ دهد آتش سوزی است که می‌تواند خطرات و خسارات زیادی داشته باشد. مهار آتش در لحظات اولیه‌ی وقوع آتش سوزی می‌تواند به جلوگیری از گسترش آتش و کاهش خسارات ناشی از آن کمک کند. اما در بسیاری از موارد به خصوص در آتش سوزی‌هایی که در محورهای برون شهری رخ می‌دهند، ممکن است نیروهای آتش نشانی به موقع در صحنه‌ی حادثه حاضر نشوند. نصب کپسول آتش نشانی در خودرو می‌تواند راه حل مناسبی برای این مشکل باشد و به پیشگیری از گسترش آتش کمک کند. توجه به نوع کپسول آتش نشانی و محتوای آن و همچنین محل نصب کپسول آتش نشانی در خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محل نصب کپسول آتش نشانی در خودرو
با توجه به این که هنگام وقوع آتش سوزی سرعت عمل عامل مهمی در مهار به موقع آتش به حساب می‌آید، کپسول آتش نشانی باید در محلی از خودرو قرار گیرد که دسترسی به آن سریع و آسان باشد تا در زمان نیاز همه‌ی سرنشینان بتوانند به سرعت از آن استفاده کنند. بهترین گزینه جهت فراهم شدن این امکان نصب کپسول آتش نشانی زیر صندلی شاگرد است چراکه دسترسی به آن توسط همه‌ی سرنشینان خودرو امکان پذیر می‌باشد و در زمانی که راننده قادر به استفاده از آن نباشد بقیه سرنشینان می‌توانند به کمک او بیایند. کپسول آتش نشانی باید کمتر از یک دست از شما فاصله داشته باشد تا درصورت گیر کردن در خودرو در هنگام حادثه بتوانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. درصورتی که امکان قرار دادن کپسول آتش نشانی در داخل خودرو وجود نداشته باشد، می‌توان کپسول آتش نشانی را در صندوق عقب خودرو نصب کرد.

نوع کپسول آتش نشانی مناسب خودرو
با توجه به وجود انواع مختلفی از مواد قابل اشتعال، کپسول‌های آتش نشانی از انواع مختلفی در هر نوع آتش سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر یک می‌تواند حاوی موادی مانند کف آتش نشانی یا فوم آتش نشانی، گاز کربن دی اکسید، مواد هالوژنه، پودر و آب باشد. آتش سوزی‌هایی که ممکن است در خودرو اتفاق بیافتند شامل آتش سوزی نوع A یعنی سوختن جامدات مانند پارچه و لاستیک، نوع B یعنی مایعات قابل اشتعال مانند بنزین و روغن و نوع C یعنی آتش سوزی قسمت‌های الکتریکی مانند سیم کشی خودرو می‌باشد. بنابراین برای مهار آتش سوزی‌ای که در خودروها رخ می‌دهد باید از کپسولی استفاده کرد که توانایی مقابله با هر سه نوع حریق را داشته باشد. کپسول آتش نشانی‌ای که قادر به مهار هر 3 نوع آتش به طور همزمان باشد، کپسول آتش نشانی پودر و گاز است که از آن با نام ABC نیز یاد می‌شود؛ نکته‌ای که باید درمورد کپسول آتش نشانی پودر و گاز مورد توجه قرار گیرد این است که محتوای این نوع کپسول می‌تواند موجب خوردگی قسمت‌های مختلف خودرو شود، بنابراین پس از اطفاء حریق باید مواد خاموش کننده را پاک کرد.

برای انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب خودرو باید فضای خودرو را در نظر گرفت و از کپسولی استفاده کرد که فضای کمی اشغال کند و همچنین وزن پایینی داشته باشد تا استفاده از آن در هنگام وقوع حادثه آسان‌تر گردد. کپسول آتش نشانی پودر و گاز 1 کیلوگرمی یا 2 کیلوگرمی مناسب‌ترین گزینه برای نصب در خودرو می‌باشد چراکه سایز آن کوچک بوده و فضای کمتری را اشغال می‌کند و سبک نیز می‌باشد. زمان تخلیه‌ی مواد در کپسول آتش نشانی پودر و گاز 1 کیلوگرمی حدود 6 ثانیه و در کپسول 2 کیلوگرمی حدود 10 ثانیه می‌باشد.

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone