انواع جعبه آتش نشانی

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی ، که نام دیگر آن فایرفاکس می‌باشد ؛ در ابعاد و انواع مختلفی جهت قرار دادن تجهیزات اولیه اطفاء حریق ، موجود می‌باشد. همانطور که در مقالات قبلی گفته شد ؛ جعبه آتش نشانی در خانه‌های مسکونی ، آپارتمان‌ها ، دفاتر ، کارخانه‌ها ، انباری‌های تولیدی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که جعبه‌های آتش نشانی ، اولین ابزاری است که از آن ، جهت خاموش کردن آتش استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ، خاموش کردن و مهار آتش در لحظات اولیه ، بسیار مهم و حیاتی است. چرا که اگر این امر به درستی صورت نگیرد ؛ سبب تشدید و گر گرفتن آتش می‌شود. بنابراین در دسترس بودن این جعبه ، می‌تواند از بروز حوادث بزرگ و جبران‌ناپذیر جلوگیری کند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با انواع جعبه‌های آتش نشانی صحبت کنیم و به شرح مواردی از آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع جعبه‌های آتش نشانی

جعبه‌های آتش نشانی ، از لحاظ محل نصب ، کاربرد ، جنس و شکل ظاهری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

جعبه آتش نشانی از لحاظ نحوه و محل نصب

جعبه آتش نشانی دیواری : این جعبه ، خود به دو نوع روکار و توکار تقسیم می‌شود و همانطور که از نامش پیداست ؛ روی دیوار نصب می‌گردد.

جعبه آتش نشانی محوطه ای : این جعبه ، در یک نوع پایه دار و ایستاده موجود می‌باشد.

جعبه آتش نشانی از لحاظ نوع کاربرد

جعبه نگهدارنده کپسول آتش نشانی : این جعبه شامل محفظه‌ای است که از آن برای نگهداری از کپسول‌های آتش نشانی و جلوگیری از سرقت و آسیب دیدگی آن‌ها ، تحت شرایط جوی استفاده می‌شود.

جعبه نگهدارنده شلنگ آتش نشانی : بر اساس نوع شلنگ که درون جعبه وجود دارد ؛ به دو نوع فایرفاکس و هوزریل باکس تقسیم می‌شوند.

انواع جعبه‌های آتش نشانی بر اساس جنس

جعبه آتش نشانی استیل : همانطور که می‌دانید ، استیل در برابر خوردگی و زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردار است. به همین علت در مناطقی که میزان رطوبت بالا است ؛ بهتر است از جعبه‌هایی با جنس استیل ضد زنگ استفاده کنید. علاوه بر آن به عقیده‌ی بسیاری از معماران ، استیل بسیار زیباتر از فولاد است.

جعبه آتش نشانی فایبر گلاس : لازم است بدانید که در مناطق ساحلی ، تاسیسات نفت ، گاز و پتروشیمی ، استفاده از جعبه فولادی ، به صرفه نخواهد بود. ماده ای که می‌تواند در برابر عوامل خورنده ای مثل زنگ زدگی ، حرارت شدید و خوردگی مقاومت کافی داشته باشد ؛ فایبرگلاس نامیده می‌شود. بنابراین فایبرگلاس ، می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای فولاد باشد. از این نوع جعبه می‌توان در تمامی مناطق ساحلی ، پتروشیمی ، سکوهای نفتی ، گازی ، عرشه کشتی‌ها و لنج‌ها استفاده کرد.

انواع جعبه آتش نشانی بر اساس شکل ظاهر

جعبه آتش نشانی تک کابین : این جعبه تنها دارای یک محفظه است و تجهیزات آتش نشانی درون آن قرار گرفته است. این نوع جعبه در کارخانه‌های ایمنی و آتش نشانی ، به دو صورت روکار و تو کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعبه آتش نشانی دو کابین : این جعبه دارای دو محفظه مجزا است و از آن جهت نگهداری تجهیزات آتش نشانی استفاده می‌شود. این نوع جعبه نیز همچون جعبه تک کابین ، در دو نوع روکار و توکار موجود می‌باشد.

جعبه آتش نشانی دوقلو : در این نوع جعبه ، تجهیزاتی از قبیل شلنگ‌های پهن برزنتی ، کپسول‌های آتش نشانی ، هوزریل‌های آتش نشانی و تجهیزات سیستم خشک نگهداری می‌شود.

جعبه آتش نشانی نورتاب : تکنولوژی به کار رفته در پوشش رنگ این جعبه ، photo Luminescence نام دارد. به این صورت که در طول شب ، نور از این جعبه منتشر می‌شود که در محیط های تاریک قابل رویت است. از این رو این جعبه را می‌توان در تمامی محیط‌های تاریک مثل زیر زمین ، انبارها ، تونل‌ها و معادن نصب کرد.

جعبه آتش نشانی کرکره‌ای : در برخی محیط‌ها ، به دلیل محدودیت فضا ، امکان باز کردن درب جعبه آتش نشانی وجود ندارد. در این موارد در جعبه را به صورت کرکره ای طراحی می کنند تا این محدودیت رفع شود. از جعبه آتش نشانی کرکره ای در زیرزمین ، تونل ، مترو ، معدن و ... استفاده می شود.

جعبه آتش نشانی دکوراتیو : در پروژه‌های لوکس که معماران و طراحان داخلی توجه بیشتری به زیبایی ساختمان نشان می‌دهند ؛ وجود جعبه آتش نشانی ، یک موردی است که می‌تواند از زیبایی آن فضا کم کند. بنابراین تولید کنندگان تجهیزات ایمنی ، برای این دسته از مشتریان ، جعبه‌های دکوراتیو را تولید می‌کنند. این جعبه‌ها ، در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی موجود می‌باشند و امکان هک لوگوی پروژه نیز روی آن وجود دارد.

سخن پایانی

شرکت دانش بنیان آذرکاوین ، تولید کننده‌ی انواع فوم آتش نشانی ، فوم حفاری ، آنتی فوم ، انواع پپتید ها ، پلی پپتید ها و آمینو اسید در گرید صنعتی و دارویی می‌باشد. این شرکت ، با بهره گیری از سال‌ها تجربه در تولید مواد شیمیایی ، همراه با کادری مجرب و متخصص ، محصولاتی با استانداردهای بین المللی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌نماید.

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone