خاصیت و ویژگی‌های فوم‌های آتش نشانی

خاصیت و ویژگی‌های فوم‌های آتش نشانی

به هنگام بروز حوادثی مثل آتش‌سوزی ، اولین اقدام ضروری که باید انجام شود ؛ استفاده از تجهیزات ضروری آتش نشانی می‌باشد. استفاده از این تجهیزات ، سبب مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن می‌شود. در هر آتش‌ سوزی ، استفاده از تجهیزات خاصی می‌تواند موثر باشد. برای مثال در آتش سوزی‌های روغنی یا الکتریکی ، استفاده از خاموش‌کننده‌هایی مثل آب ، کارساز نیست و ممکن است خطراتی مثل برق گرفتگی را به دنبال داشته باشد. بنابراین در این حالت بهترین گزینه استفاده از پمپ‌های آتش نشانی است. در این مقاله قصد داریم با خاصیت و ویژگی‌های فوم‌های آتش نشانی بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

اصطلاحات مهم در فوم آتش نشانی

فوم با غلظت بالا : این فوم همانطور که از نامش پیداست ؛ با غلظت بالا تولید شده و در بسته بندی‌هایی مانند بشکه و سطل‌های درپوش عرضه می‌شود.

محلول فوم : با ترکیب فوم غلیظ با میزان مناسب آب ، یک ماده‌ی مایع شکل به وجود می‌آید که به آن محلول فوم می‌گویند.

فوم نهایی : پس از اضافه کردن هوا به محلول فوم ، فوم نهایی به دست می‌آید. اضافه کردن هوا از طریق همزن‌های مخصوص یا تجهیزات هوا دهنده صورت می‌گیرد. فوم نهایی ، همان ماده‌ای است که برای اطفاء حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد اولیه‌ی سازنده فوم‌ها

به طور کلی فوم‌های آتش نشانی ، از آب ، حلال‌های مختلف ، مواد ضد خوراکی ، رنگدانه‌ها و ... تشکیل می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می پردازیم.

رقیق کننده‌ها : گفتنی است که آب ، یکی از اصلی‌ترین رقیق کننده‌های فوم محسوب می‌شود.

حلال‌ها : از حلال‌های قابل استفاده در فوم‌های آتش‌نشانی ، می‌توان به پروپانول ، برتوکسی اتانول ، تراتانول آمین ، اتیل گلیکول ، تترا اتیل گلیکول دی متیل اتر ، ایزو پروپانول ، پروپان دی ال و ... اشاره کرد.

مواد فعال سطحی : از مواد سطحی می‌توان به الکیل پلی گلیکو ساید ، الکیل دی متیل آمید اسید ، اکتیل فنوکسی ، پلی اتوکسی اتانول ، سولفات ، منیزیم ، فلور الکیل سورفکتنت و ... اشاره کرد.

برای ساختن فوم آتش نشانی از مواد دیگری چون اسید استیک ، سولفات ، آهن ، سدیم کلرید ، انواع زیست کش‌ها ، رزین پلی ساکارید و ... نیز استفاده می‌شود.

خصوصیات و ویژگی‌های فوم آتش نشانی

فوم‌های ساخته شده برای اطفاء حریق ، هیچ کدام عملکرد یکسانی ندارند. فوم‌های آتش‌ نشانی به منظور کارایی بیشتر ، از ویژگی‌هایی برخوردار می‌باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • خاصیت قطعه قطعه شدن که سبب جلوگیری از گسترش آتش سوزی می‌شود.
  • دارای مقاومت گرمایی بالا
  • مقاوم در برابر مواد سوختنی
  • جلوگیری از آزاد شدن بخارات و تلاش برای فرونشاندن آن‌ها
  • دارای مقاومت در برابر الکل 
  • خاصیت چسبندگی مناسب

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با فوم آتش نشانی و ویژگی‌های آن ، صحبت کردیم. شما می‌توانید برای مطالعه‌ی مقالات بیشتر ، به بخش وبلاگ وب سایت مراجعه کنید و از مقالات آموزنده‌ی ما بهره مند شوید.

شرکت دانش بنیان آذرکاوین ، تولید کننده‌ی انواع فوم آتش نشانی ، فوم حفاری ، آنتی فوم ، انواع پپتید ها ، پلی پپتید ها و آمینو اسید در گرید صنعتی و دارویی می‌باشد. این شرکت ، با بهره گیری از سال‌ها تجربه در تولید مواد شیمیایی ، همراه با کادری مجرب و متخصص ، محصولاتی با استانداردهای بین المللی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌نماید.

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone