دتکتور و انواع آن

دتکتور و انواع آن

دتکتور یک نوع دستگاه تشخیص آتش سوزی است و یکی از مهمترین قطعات ، در سیستم‌های کشف و اعلام حریق به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم با دتکتور و انواع آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

دتکتور چیست؟

دتکتورها ، وسایل الکترونیکی هستند که به نشانه‌های مختلف حریق مثل دود ، حرارت ، نور ، شعله ، گاز مونوکسیدکربن و ... حساس می‌باشند.

هدف از طراحی دتکتور ، تشخیص آتش قبل از گسترش و همه گیر شدن آن است. سنسورهای این وسیله با توجه به این که نسبت به کدام یک از المان‌های آتش حساس هستند ؛ در گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. تشخیص زود هنگام آتش ، سبب می‌شود که فرصت کافی برای فرار از آتش فراهم شود‌. علاوه بر آن ، به حضور سریع آتش نشانان ، برای انجام عملیات اطفای حریق کمک زیادی می‌کند.

شاید برایتان جالب باشد ، در ابتدا اولین دتکتورها ، به این صورت بود که شخصی به طور مداوم در ساختمان‌ها حضور داشت و وظیفه‌ی آن ، به حرکت درآوردن اهرمی بود که سبب می‌شد ؛ زنگ هشدار برای ایستگاه‌های آتش‌نشانی محلی ، به صدا درآید و آنان را از وقوع آتش مطلع کند.

انواع دتکتور

دتکتور انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی انواع آن می‌پردازیم.

دتکتور دود : این نوع دتکتور ، یکی از متداول‌ترین انواع آن می‌باشد که نسبت به دود ناشی از حریق حساس است. زمانی که این دتکتور از دود پر شود ؛ دستگاه آلارم می‌دهد. این دتکتور به دو نوع دیگر تقسیم می‌شود.

دتکتور دود نوری : اساس کار این دتکتور ، بر پایه‌ی اصل پراکندگی نور است و می‌تواند دود ناشی از آتش سوزی را تشخیص دهد.

دتکتور دود یونیزه : این دتکتور دارای محفظه‌ای است و با هوای بیرون در ارتباط است. فضای داخلی این محفظه ، توسط یک منبع رادیو اکتیو یونیزه می‌شود. در اثر یونیزه شدن آن مقداری جریان از آن عبور می‌کند. هنگام ورود دود به محفظه ، جریان بین الکترودها تغییر پیدا می‌کند و این امر سبب تشخیص دود می‌شود.

دتکتور حرارتی : این دتکتور به درجه حرارت حساس است. تغییرات دمایی که در اثر آتش‌سوزی به وجود می‌آید ؛ سبب فعال شدن این دتکتور می‌شود. این دتکتورها شامل دو نوع می‌باشد. یکی از انواع آن به تغییر دمای غیر طبیعی و میزان سرعت بالا رفتن گرما حساس است و نوع دوم آن ثابت است و به دمای از پیش تعیین شده‌ای واکنش نشان می‌دهد.

دتکتور گازی : در مواردی که گازها و بخارهای قابل اشتعال وجود دارد و مستعد آتش سوزی است می‌توان از این دتکتور استفاده کرد. این نوع دتکتور به نشت گاز حساس است و می‌تواند آن را تشخیص دهد. این دتکتور در دو نوع تشخیص دهنده‌ی گازهای سوختنی و قابل انفجار و دتکتور تشخیص داده‌های سمی موجود می‌باشد.

دتکتور مونوکسید کربن : گاز مونوکسید کربن یک گاز بی بو ، بی رنگ ، سمی و کشنده است. این دتکتور ، با تشخیص گاز پخش شده در هوا ، فعال می‌شود و با ایجاد صدای بوق به افراد آلارم می‌دهد. لازم است بدانید که اگر میزان گاز پخش شده در هوا ، بیشتر باشد دستگاه زودتر به صدا در می‌آید.

سخن پایانی

شرکت دانش بنیان آذرکاوین ، تولید کننده‌ی انواع فوم آتش نشانی ، فوم حفاری ، آنتی فوم ، انواع پپتید ها ، پلی پپتید ها و آمینو اسید در گرید صنعتی و دارویی می‌باشد. این شرکت ، با بهره گیری از سال‌ها تجربه در تولید مواد شیمیایی ، همراه با کادری مجرب و متخصص ، محصولاتی با استانداردهای بین المللی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌نماید.

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone