رنگ کپسول آتش نشانی فوم

کپسول آتش نشانی دستگاهی قابل حمل برای خاموش کردن آتش است. این دستگاه دارای محفظه ای از جنس فولاد بوده که با توجه به نوع و ماهیت آتش، با مواد و ترکیبات مختلفی مانند آب، پودر، کف آتش نشانی یا فوم آتش نشانی، گاز کربن دی اکسید و مواد هالوژنه، تحت فشار پر می شود. در نتیجه انواع مختلفی از کپسول های آتش نشانی وجود دارند که در گذشته محفظه هایی به رنگ های مختلف داشتند، اما امروزه اغلب کپسول ها به رنگ قرمز بوده و با داشتن نوار هایی به رنگ های مختلف مانند آبی، مشکی و لیمویی از یکدیگر متمایز می شوند. ممکن است رنگ بدنه‌ی کپسول های آتش نشانی در کشور های مختلف بیانگر مفهموم متفاوتی باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با رنگ استاندارد برخی از کپسول های آتش نشانی از جمله رنگ کپسول آتش نشانی فوم و همچنین کاربرد آن‌ها آشنا کنیم.  

رنگ کپسول آتش نشانی فوم
رنگ این نوع کپسول مانند اغلب کپسول های آتش نشانی دیگر قرمز است اما نواری مستطیل شکل به رنگ لیمویی یا کرم روی آن قرار دارد که در آن کلمه Foam به رنگ قرمز نوشته شده است. این کپسول میتواند حاوی انواع مختلفی از فوم آتش نشانی باشد و کاربرد آن در خاموش کردن آتش ایجاد شده از مایعات اشتعال پذیر مانند بنزین است. در صورت استفاده از آب برای خاموش کردن آتش حاصل از مایعات قابل اشتعال، این مایعات به علت داشتن چگالی کمتر از آب روی سطح آب قرار می گیرند و این عمل باعث گسترش آتش می شود. استفاده از این نوع کپسول موجب گسترش کف یا فوم می شود که این کف به علت چگالی پایین، با پوشاندن سطح آتش مانع از رسیدن اکسیژن به مواد قابل اشتعال شده و از گسترش آتش جلوگیری می کند. کف آتش نشانی شامل دو نوع شیمیایی و مکانیکی است. کپسول آتش نشانی فوم به طور معمول در پمپ بنزین ها و برخی کارخانجات استفاده می شود.

رنگ کپسول آتش نشانی آب و گاز
بدنه‌ی این کپسول به رنگ قرمز بوده و کلمه Water به رنگ سفید بر روی آن نوشته شده است که مفهوم آن وجود آب و گاز در کپسول می باشد. در این کپسول از گاز کربن دی اکسید در داخل یک کارتریج برای تامین فشار استفاده می‌شود. این نوع کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش حاصل از لوازم چوبی، کارتن، مبلمان، فرش و ... مناسب می‌باشد.

رنگ کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید (CO2)
این کپسول دارای بدنه‌ی قرمز رنگ و نواری مشکی بوده که در آن فرمول شیمیایی گاز کربن دی اکسید یعنی CO2 با رنگ سفید نوشته شده است و حاوی گاز کربن دی اکسید می‌باشد. از این نوع کپسول آتش نشانی برای اطفاء حریق در فضای بسته استفاده می‌شود چراکه استفاده از آن در فضای باز موجب پراکندگی و کاهش تراکم گاز و در نتیجه کاهش اثربخشی آن می‌شود. این کپسول قدرت پرتاب پایینی دارد به همین دلیل برای خاموش کردن آتش با استفاده از آن باید تا حد امکان به آتش نزدیک شد. از این کپسول در مواردی مثل آتش گرفتگی الکتریکی و لوازم الکترونیکی استفاده می‌شود، زیرا اثری بر این گونه لوازم باقی نمی‌گذارد.

رنگ کپسول آتش نشانی پودری
این کپسول نیز به رنگ قرمز بوده و دارای نواری به رنگ آبی می‌باشد و کلمه Powder با رنگ سفید در آن نوشته شده است. این نوع کپسول آتش نشانی می تواند حاوی انواع مختلفی از پودر های آتش نشانی باشد و می توان از آن برای خاموش کردن هر گونه آتشی به ویژه آتش حاصل از مایعات و فلزات استفاده کرد.

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone