فوم اطفاء حریق یا کف آتش نشانی چیست؟

فوم اطفاء حریق یا کف آتش نشانی چیست؟

فوم اطفاء حریق ، نوعی کف است که از آن برای خاموش کردن آتش استفاده می‌شود. نقش این فوم ، سرد کردن آتش و پوشاندن سوخت آن است. این فوم از تماس سوخت و اکسیژن جلوگیری می‌کند و در نتیجه سبب خاموشی آتش می‌شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با کف آتش‌نشانی بیشتر آشنا شوید.

کف آتش نشانی

فوم اطفاء حریق یا کف آتش نشانی ، توسط یک مهندس و شیمیدان روسی ، به نام الکساندر لوراند ، در سال ۱۹۰۲ اختراع شد. از اجزای تشکیل دهنده فوم ، می‌توان به حلال‌های ارگانیک مانند ترتمیتل ، تریمیتلین گلیکول و هگزیلین گلیکول ، تثبیت کننده‌های فوم مثل دود کانل و بازدارنده‌های خوراکی اشاره کرد.

مشخصات فوم‌های اطفاء حریق

کف یا فوم های کم بسط مانند AFFF ، نرخ گسترش کمتر از ۲۰ را دارا هستند و به دلیل تحرک بیشتری که دارند ؛ می‌توانند سریع نواحی بزرگی را پوشش دهند.

فوم‌‌های بسط متوسط ، نرخ گسترش بین ۲۰ تا ۱۰۰ را دارا هستند. 

فوم‌هایی که بسط بالایی دارند ؛ نرخ گسترش آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ تا ۲۰۰ می‌باشد. این فوم‌ها ، مناسب برای مکان‌های سرپوشیده ، مانند پناهگاه می‌باشد.

فوم‌هایی وجود دارند که در برابر الکل مقاوم هستند. این فوم‌ها ، دارای پلیمری هستند که سبب ایجاد یک لایه‌ی محافظ بین سطح سوزان و فوم می‌شود. این پلیمر مانع از تجزیه شدن فوم توسط الکل می‌شود. از فوم‌های ضد الکل ، برای خاموش کردن سوخت های اکسیژن دار یا آتش گرفتگی مایعاتی که دارای حلال‌های قطبی هستند ؛ استفاده می‌شود.

نحوه‌ی استفاده از کف آتش نشانی 

1) قبل از استفاده از فوم ، باید مطمئن شوید که به طور کامل شارژ شده است و ضامن ایمنی خم نشده است. لازم است بدانید که شارژ کپسول آتش نشانی ، نقش بسیار اساسی در عملکرد کپسول و خاموش کردن آتش دارد. پس حتما این نکته را جدی بگیرید.

2) در گام بعدی باید توجه کنید که حتما یک فاصله‌ی ایمن از آتش داشته باشید. سپس ضامن را جدا کنید تا خاموش‌کننده فعال شود.

3) دقت کنید که به طور مستقیم آتش را هدف قرار ندهید. زیرا این کار سبب تشدید آتش می شود. در آتش سوزی کلاس B باید به این نکته توجه کنید.

4) برای مهار آتش سوزی کلاس A ، نازل را به طور مستقیم ، به سمت پایه‌ی آتش قرار دهید و جت را از چپ به راست حرکت دهید.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید میلیون‌ها نفر وجود دارند که از آتش‌سوزی ، خسارت‌های جدی و شاید جبران ناپذیری را مشاهده کردند. به همین علت راهکارها و دانستنی‌ها ، در رابطه با مهار آتش ، می‌تواند به هر فردی کمک شایانی کند. استفاده از فوم آتش در جهت مهار آتش سوزی ، گزینه‌ی بسیار خوبی می‌باشد. اما لازمه‌ی استفاده از آن ، آشنا بودن با انواع فوم آتش نشانی است.

شرکت دانش بنیان آذرکاوین ، تولید کننده‌ی انواع فوم آتش نشانی ، فوم حفاری ، آنتی فوم ، انواع پپتید ها ، پلی پپتید ها و آمینو اسید در گرید صنعتی و دارویی می‌باشد. این شرکت ، با بهره گیری از سال‌ها تجربه در تولید مواد شیمیایی ، همراه با کادری مجرب و متخصص ، محصولاتی با استانداردهای بین المللی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌نماید.

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone