فوم پر توسعه

فوم پر توسعه


یکی از ابزار‌های مورد استفاده برای خاموش کردن آتش، کپسول‌ آتش نشانی فوم است که می‌تواند با انواعی از فوم آتش نشانی پر شود. با پیشرفت صنایع و به دلیل وجود مواد سوختی متعدد انواع مختلفی از فوم آتش نشانی مانند فوم پر توسعه ساخته شده اند که هر یک ویژگی‌های خاصی دارند. فوم آتش نشانی می‌تواند بر پایه‌ی پروتئین و یا مواد شیمیایی باشد. فوم شیمیایی از واکنش دو ماده‌ی شیمیایی ایجاد می‌شود که معمولا ترکیب محلولی قلیایی (اغلب بی کربنات سدیم) با محلولی اسیدی (اغلب آمونیوم سولفات) است که مقداری آب و مواد پایدار کننده نیز به آن اضافه می‌شود.

 فوم آتش نشانی برای خاموش کردن آتش کلاس A و B که شامل مایعات قابل اشتعال می‌باشد مناسب است. کف آتش نشانی به علت چگالی پایین از مایعات قابل اشتعال سبک تر بوده و میتواند روی این مایعات شناور شود در نتیجه سطح آتش را مانند پتویی می‌پوشاند که نه تنها مانع از رسیدن اکسیژن به سوخت می‌شود، بلکه از صعود گازهای قابل اشتعال نیز جلوگیری می‌کند. همچنین آب موجود در این کف باعث کاهش دمای سوخت می‌شود.

در کپسول آتش نشانی فوم، کف خارج شده از نازل حاصل ترکیب فوم، آب و هوا می‌باشد به طوری که ابتدا فوم با آب مخلوط می‌شود و محلولی همگن ایجاد می‌کند؛ سپس با تزریق هوا به این محلول در نقطه‌ی خروج نازل، کف آتش نشانی تولید می‌شود. این مخلوط شامل حجم زیادی از حباب می‌باشد. این کف نسبت به محلول اولیه حجم بیشتری پیدا می‌کند که این افزایش حجم وابسته به عواملی مانند نوع فوم و الاستیسیته‌ی آن، نوع آب، میزان اختلاط صحیح، میزان هوای تزریق شده، سرلوله مناسب و فشار مناسب می‌باشد. فوم آتش نشانی بر اساس میزان افزایش حجم پس از تزریق هوا به سه دسته تقسیم می‌شود که هر دسته ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارد.

فوم کم توسعه
این فوم‌ها نسبت افزایش حجم کمی دارند که مقدار آن کمتر از 21 برابر می‌باشد. این نوع فوم قابلیت پرتاب بالایی دارد، به سرعت پخش می‌شود و لایه‌ای از کف مقاوم و پایدار ایجاد می‌کند. به همین دلیل کاربرد بیشتری نسبت به فوم هایی از انواع دیگر دارد. اما میزان تزریق هوا باید به حدی باشد که در مدت زمان مناسبی آتش را خاموش کند و از برخاستن گاز‌ها و شعله ور شدن مجدد آن‌ها جلوگیری کند که حداقل آن به ازای هر متر مربع سطح سوخت، 4 تا 5/6 لیتر محلول در دقیقه می‌باشد.

فوم میان توسعه
این نوع از فوم نسبت به فوم کم توسعه افزایش حجم بیشتری دارد به طوری که نسبت توسعه‌ی آن می‌تواند 21 تا 200 برابر باشد. درنتیجه این فوم با سرعت بیشتری محوطه‌ی آتش سوزی را پوشش دهد و برای اطفاء حریق اطراف مخازن یا اطراف محل استقرار ترانسفورماتورها مناسب می‌باشد. اما این فوم قدرت پرتاب پایینی دارد و نمی‌توان از آن برای مسافت‌های دور استفاده کرد.

فوم پر توسعه
فوم پر توسعه نوعی از فوم آتش نشانی شیمیایی است که می‌تواند حباب‌های درشت و با انرژی بالا تولید کند. نسبت افزایش حجم در فوم پر توسعه بیش از 200 برابر می‌باشد. از این فوم می‌توان برای پوشاندن آتش در فضاهای سرپوشیده مانند آشیانه‌ی هواپیما، سوله‌ها، انبار کالا یا انبار کشتی‌ها استفاده کرد. در فضاهای محصور مانند محوطه‌های زیرزمینی، یخچال‌های صنعتی‌، تونل معادن و کانال‌های کابل برق که فرستادن نیروی انسانی برای اطفاء حریق می‌تواند بسیار خطرناک باشد، از فوم پر توسعه استفاده می‌شود.

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone