مانیتور آتش نشانی

مانیتور آتش نشانی
در هنگام انجام عملیات اطفاء حریق حفظ فاصله‌ی مناسب و ایمن از آتش ضروری است. به همین دلیل در آتش سوزی های‌عظیم و پرخطر به تجهیزاتی نیاز داریم که دارای قدرت پرتاب زیادی بوده و قادر به پاشیدن مواد خاموش کننده بر روی آتش از فاصله‌ی زیاد باشند. یکی از این تجهیزات مانیتور آتش نشانی است که قادر به پاشیدن آب یا فوم آتش نشانی با حفظ فاصله‌ی ایمن می‌باشد.

مانیتور آتش نشانی یک جت آبی است که ظرفیت بالایی دارد و قابل کنترل می‌باشد و برای مقابله با آتش سوزی به صورت دستی و یا سیستم‌های مهار آتش اتوماتیک استفاده می‌شود. آتش نشانان می‌توانند برای پاشیدن آب یا کف آتش نشانی به سوی آتش از فاصله‌ی دور، از مانیتورهای آتش نشانی که در قایق‌های آتش نشانی، یدک کش‌ها و بالای کامیون‌های آتش نشانی قرار دارند استفاده کنند. مانیتور آتش نشانی در مکان‌هایی مانند آشیانه‌ی هواپیما، سکوی فرود هلیکوپتر و تاسیساتی با مواد اشتعال‌زا مانند پالایشگاه‌های نفت به عنوان سیستم اطفاء حریق ثابت نصب می‌شوند تا در صورت بروز خطر مورد استفاده قرار گیرند.

مزایای مانیتور آتش نشانی نسبت به شیلنگ آتش نشانی
مانیتور آتش نشانی به دلیل هدایت پذیری توسط یک اپراتور یا آتش نشان بسیار کارآمد می‌باشد، در حالی که برای استفاده از شیلنگ‌های آتش نشانی برای مهار آتش حضور چند اپراتور الزامی است. این مانیتورها ممکن است قابل حمل باشند که این نمونه به آتش نشان این امکان را می‌دهد که جهت آن را به سمت محل آتش سوزی تنظیم کند و سپس برای انجام کارهای دیگر در عملیات اطفاء حریق آن را ترک کند. در شیلنگ‌های دستی و نازل‌های آتش نشانی آتش نشانان برای میزان خروج آب با محدودیت‌هایی رو به رو هستند. میزان آب خارج شده از این شیلنگ‌ها معمولا 1000 لیتر در دقیقه است در نتیجه این نازل‌های دستی برد کوتاهی دارند و این باعث کاهش کارآیی آن‌ها می‌شود. جریان‌های بالاتر ممکن است برای آتش نشانان خطرناک باشد چراکه باعث رانش به سمت عقب می‌شود. بنابراین نازل‌های دستی در آتش سوزی‌های بزرگ که تشعشعات و حرارت زیادی از خود ساطع می‎کنند کاربرد ندارند. اما مانیتور آتش نشانی ثابت یا زمینی با داشتن شرایط ایمن می‌تواند مواد خاموش کننده را از فاصله‌ی زیاد به سمت آتش پرتاب کند به طوری که قدرت تخلیه در آن بیش از 7600 لیتر در دقیقه است. در نتیجه مانیتور آتش نشانی از شیلنگ آتش نشانی ایمن تر و پرکاربرد تر است.

محل نصب مانیتور آتش نشانی
مانیتور آتش نشانی باید از فاصله‌ی مناسبی نسبت به محل احتمالی وقوع آتش سوزی نصب شود و در هنگام نصب باید عواملی مانند برد یا قدرت پرتاب مانیتور، جهت و سرعت وزش باد در منطقه و شرایط منطقه در نظر گرفته شود. گاهی ممکن است برای پوشش بهتر یک منطقه چند مانیتور در مکان‌های مختلف اطراف آن منطقه نصب شود. برای مناطقی که در ارتفاع قرار دارند جهت پوشش دهی مناسب تر مانیتور هم باید در همان ارتفاع نصب شود. 

انواع مانیتور آتش نشانی
مانیتورهای آتش نشانی انواع مختلفی با کاربردهای خاص خود دارند که در اینجا به 3 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مانیتور آتش نشانی ثابت
همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد این مانیتورها برای مقابله با آتش سوزی در مناطق پرخطر مانند آشیانه‌‌ی هواپیما، سکوی فرود هلیکوپتر و پالایشگاه‌های نفت به طور دائمی نصب می‌شوند. این مانیتور‌ها با استفاده از جریان مقادیر زیادی از کف آتش نشانی و آب با گسترش آتش مقابله و آن را مهار می‌کنند.

مانیتور آتش نشانی  پرتابل
این نوع مانیتور قابل حمل بوده و معمولا بر روی کامیون‌های آتش نشانی حمل می‌شود. مانیتور قابل حمل برای استفاده در موقعیت‌های مستلزم جریان آب و فوم به فاصله‌ی دور در زمانی که مانیتور ثابتی در محل آتش سوزی نصب نشده است مناسب می‌باشد. شیلنگ‌های آتش نشانی قابلیت اتصال به این گونه از مانیتورها را دارا می‌باشند و مانیتور جریان موثر برای مقابله با آتش را فراهم می‌کند.   

تریلر مانیتور آتش نشانی
این مانیتور بر روی تریلری نصب می‌شود که به کامیون متصل شده و قابلیت حمل به مکان وقوع آتش سوزی را دارد. برای خاموش کردن آتش با استفاده از این نوع مانیتور می‌توان آن را به مخازن فوم که روی تریلر نصب می‌شوند و یا به هیدرانت آتش نشانی متصل کرد.

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone