ویژگی‌های کپسول آتش نشانی فوم

ویژگی‌های کپسول آتش نشانی فوم
کپسول آتش نشانی فوم یکی از انواع کپسول‌هایی است که در اطفاء حریق از آن استفاده می‌شود و کارکرد‌ها و ویژگی های خاص خود را دارد. کپسول آتش نشانی فوم همانطور که از نام آن بر می‌آید از فوم آتش نشانی برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کند. این فوم به علت چگالی پایین سطح آتش را می‌پوشاند و از این طریق از رسیدن اکسیژن به مواد قابل اشتعال و برخاستن گاز‌های تولید شده در آتش سوزی جلوگیری می‌کند. همچنین پایین بودن وزن فوم باعث جلوگیری از شسته شدن آن می‌شود، به همین دلیل زمان کافی برای خاموش کردن آتش را دارد. در این مقاله به ویژگی‌های کپسول‌های آتش نشانی فوم اشاره می‌کنیم.

ویژگی‌های کپسول آتش نشانی فوم
بدنه‌ی کپسول شیمیایی فوم ازجنس فولاد کربن با پوشش اپوکسی است و نازل آن دارای سوراخ‌های هواکش می‌باشد. این کپسول دارای فشارسنج، برچسب امتیاز دهی، علامتی برای نشان دادن میزان شارژ و یک پلاستیک یا فلز قابل شارژ می‌باشد. ساختار شیمیایی آن شامل سورفاکتانت رقیق، مواد ضد خورندگی، حلال‌های آلی مانند هگزیلن گلیکول، الوار لوریل برای تولید کف آتش نشانی و تثبیت کننده‌ی فوم می‌شود. ظرفیت کپسول آتش نشانی فوم معمولا 9 لیتر است و نسبت فوم و آب در آن 1 به 8 است به طوری که به ازای هر 8 لیتر آب، 1 لیتر فوم در این کپسول وجود دارد. مساله‌ی مهمی که درمورد کپسول‌های آتش نشانی وجود دارد قدرت پرتاب آن هاست. قدرت پرتاب این نوع کپسول آتش نشانی حدود 5 متر می‌باشد.

محتوای کپسول آتش نشانی فوم
فوم آتش نشانی استفاده شده در کپسول‌های آتش نشانی فوم می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد؛ فوم پروتئینی از تخمیر آلایش‌های دامی غیر خوراکی و یا هیدرولیز ترکیبات پروتئینی گیاهی و حیوانی در راکتورهای تحت فشار در دمای بالا تولید می‌شود. فوم آتش نشانی که بر پایه‌ی پروتئین ساخته می‌شود از لحاظ زیست محیطی سالم بوده و دوستدار محیط زیست می‌باشد. کف آتش نشانی شیمیایی از واکنش مواد شیمیایی کف زا با فلوئور ساخته می‌شود و با تولید حباب‌های درشت سطح آتش را می‌پوشاند.

کاربرد کپسول آتش نشانی فوم
کپسول‌های آتش نشانی مختلف هر کدام برای خاموش کردن آتش از دسته‌های متفاوتی مناسب هستند. این دسته بندی به صورت حروف انگلیسی مشخص می‌شود به طوری که دسته‌ی A شامل مواد جامد معمولی مانند چوب، کاغذ، پارچه و مقوا، دسته‌ی B شامل مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، دسته‌ی C مربوط به گازها، D فلزات قابل اشتعال، E تجهیزات الکتریکی و F شامل روغن ها می‌شود. کپسول آتش نشانی فوم برای خاموش کردن آتش دسته‌ی A و B مناسب می‌باشد. این کپسول با ایجاد سدی بین سوخت و اکسیژن و همچنین با استفاده از اثر خنک کنندگی خود آتش را مهار می‌کند. با توجه به این که درصد بالایی از محتوای این کپسول را آب تشکیل می‌دهد، از این کپسول نمی‌توان در آتش سوزی‌های بسیار شدید استفاده کرد.

رنگ کپسول آتش نشانی فوم
کپسول‌های آتش نشانی از لحاظ محتوا انواع مختلفی دارند و به منظور تمایز آن‌ها از یکدیگر، هر نوع کپسول آتش نشانی با نواری به رنگ خاص خود شناسایی می‌شود. رنگ کپسول آتش نشانی فوم قرمز است و نواری به رنگ کرم یا لیمویی روی آن قرار دارد. کپسول‌های آتش نشانی از انواع دیگر می‌توانند نواری به رنگ آبی، سفید و مشکی داشته باشند.

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone