مایع کف فلوئورو پروتئینی

مایع کف فلوئورو پروتئینی
فوم آتش نشانی از لحاظ ساختار شیمیایی و مواد تشکیل دهنده انواع گوناگونی دارد. نوع سوخت و آتش و میزان خطر حاصل از آن عامل تعیین کننده‌ی استفاده از هر یک از انواع کف آتش نشانی می‌باشد. فوم فلوئور پروتئینی نوعی فوم آتش نشانی است که بسیار موثر و اقتصادی بوده و با ایجاد لایه‌ی کف پایدار و چسبنده ای از حباب در سطح مایعات قابل اشتعال از جمله هیدروکربن‌ها به سرعت آتش را خفه و خنک می‌کند. در این مقاله به معرفی فوم فلوئورو پروتئینی و انواع دیگر فوم‌ها می‌پردازیم.

فوم پروتئینی (P-Protein)
این نوع فوم آتش نشانی بر پایه‌ی پروتئین ساخته می‌شود و حاصل هیدرولیز ترکیبات پروتئینی گیاهی و حیوانی می‌باشد. این فوم مایع و قهوه‌ای رنگ است. این فوم دوستدار محیط زیست بوده و آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

فوم فلوئورو پروتئینی (FP-Fluoro Protein)
ساختار فوم فلوئورو پروتئینی مشابه فوم پروتئینی می‌باشد اما عامل فعال کننده‌ی فلوئور یا سورفاکتانت فلوئورینه شده نیز در آن وجود دارد که منجر به ایجاد کف سیال پایدار با مقاومت بالا در برابر گرما می‌شود. این نوع فوم سیالیت بیشتری از فوم پروتئینی دارد، در نتیجه سرعت کنترل و مهار آتش سوزی را افزایش می‌دهد. همچنین توانایی ترمیم لایه‌ی کف تخریب شده در سطح سوخت در این نوع فوم بسیار بیشتر است. فلوئوروسورفاکتانت موجود در این فوم‌ها با مایعات هیدروکربنی ترکیب نمی‌شود و به همین دلیل این دسته از فوم‌ها در تشکیل لایه‌ی کف بر روی سوخت بهتر عمل می‌کنند. ترکیبات فلوئور دار در مایع کف فلوئور پروتئینی به کاهش کشش سطحی کمک می‌کنند و موجب جلوگیری از جذب ترکیبات نفتی توسط حباب‌های کف و در نتیجه ممانعت از شعله ور شدن مجدد این ترکیبات می‌شود. بنابراین این نوع فوم آتش نشانی یکی از مناسب ترین مواد برای مهار آتش‌ سوزی‌های نفتی عظیم شناخته می‌شود. فلوئور موجود در این فوم پس از 14 روز حدود 97 درصد تجزیه می‌شود درنتیجه با محیط زیست سازگار می‌باشد. این دسته از فوم‌ها جهت استفاده در موقعیت‌های پرخطر مانند ذخیره یا حمل هیدروکربن‌ها مانند نفت سفید، نفت خام، بنزین و سوخت دیزل مناسب هستند و برای محافظت از مخازن، پالایشگاه‌ها، اسکله‌ها، تاسیسات دریایی، قفسه‌های بارگیری جاده‌ای یا ریلی و پایانه‌های دریایی کاربرد گسترده‌ای دارند.این فوم‌ها در دسته‌ی فوم‌های کم توسعه قرار می‌گیرند و نسبت کف به آب در این فوم‌ها می‌تواند 3 یا 6 درصد باشد.  

فوم فلوئورو پروتئینی غشایی شکل (FFFP-Film Forming Fluoro Protein)
این نوع از فوم مشابه فوم فلوئور پروتئینی است اما سیالیت بیشتری از آن دارد. همچنین مقاومت بالایی در برابر هیدروکربن‌ها دارد. این فوم سطح مواد هیدروکربنی را مانند غشایی نازک می‌پوشاند. فوم‌های غشایی معمولا قابلیت ایجاد لایه‌ی غشایی در سطح مایعات انحلال پذیر در آب را دارا نمی‌باشند.

فوم مصنوعی(S-Synthetic)
از ترکیب هیدروکربن‌های فعال محلولی به دست می‌آید که از آن با نام فوم مصنوعی یاد می‌شود. در این فوم ماده‌ی فعال کننده‌ی فلوئور وجود دارد اما مقدار آن در حدی نیست که لایه‌ی غشایی ایجاد کند که سطح هیدروکربن را بپوشاند. گاهی ممکن است از این فوم به عنوان فوم کم توسعه استفاده شود.

فوم غشایی شکل آب دار  (AFFF-Aqueous Film Forming Foam)
این نوع فوم ترکیبی از هیدروکربن‌های معمولی و هیدروکربن‌های فلوئور دار می‌باشد که سطح مایعات هیدروکربنی را مانند غشایی می‌پوشاند.

فوم مقاوم در برابر مواد الکلی (مواد قطبی) (AR-Alcohol Resistant)
برخی از مایعات قابل اشتعال قطبی مانند الکل، می‌توانند لایه‌ی کف ایجاد شده توسط فوم های آتش نشانی را تخریب کنند و در آن شکاف ایجاد کنند؛ این دسته از فوم‌ها مقاومت بالایی نسبت به ایجاد شکاف دارند و در نتیجه از این نوع فوم برای مهار آتش سوزی این نوع مایعات قطبی استفاده می‌شود. این نوع فوم از لحاظ مواد تشکیل دهنده و ساختار می‌تواند در هر یک از دسته‌های فوم های بالا (P, FP, FFFP, S, AFFF) قرار گیرد و با استفاد از آن می‌توان آتش سوزی حاصل از هر نوع مایع هیدروکربنی قطبی یا غیر قطبی را مهار کرد.

نظر شما

large desktopdesktoptabletphone